awardgambia.reismee.nl

Dag 3: Metselen!!

Hier in Gambia valt zo af en toe de stroom uit, zo ook tijdens ons diner gisteravond. We zaten lekker te eten bij African Queen toen het opeens pikkedonker werd. Gelukkig hadden we een mega vrolijke serveerder die zo overdreven lacht dat hij geen scherpe foto van ons kon maken. Na het diner besloten we om meteen te bed te gaan want iedereen was helemaal uitgeput door het werken in de volle zon.

Na een heerlijke nacht slapen gingen we ons weer voorbereiden op een dagje bouwen bij de school. Hier hoorde natuurlijk een stevig ontbijt en praatjes van Nick en Rene bij. Ze hadden vanochtend apen gespot op hun trap en daar vertelde ze in geur en kleur over.

Onze taxi-chauffeur Pateh bracht ons weer naar Basori om verder te bouwen aan de muur om de school heen. Zoals gister al was verteld is het verkeer in Gambia nogal chaotisch. Auto's halen elkaar in met 1 cm ruimte er tussen en fietsers hebben hier totaal geen rechten in het verkeer, ze worden de berm in geduwd. Je zou denken dat hier in Gambia niet zoveel wordt gefiets, echter dit is niet het geval, je zie overal fietsers op de weg. We keken er dan ook steeds vanop dat dit chaotische verkeer steeds goed verliep, maar hier kwam vanochtend helaas verandering in. We zagen een fiets midden op de weg liggen en aan de kant zat een licht gewonde man. En ook hier in Gambia kenen ze de ramptoeristen.

Onderweg zagen we van ver al een grote brand aankomen, toen we er langs reden vertelde Pateh ons dat ze dit doen om de grond vruchtbaar te maken. Verder wachten ze buiten het gebied met een machete op verschillende dieren die eruit komen om de kop eraf te hakken.

Eenmaal aangekomen bij de school wisten de mensen al snel dat we er waren en binnen no-time stonden alle kinderen al weer in de rij om ons handjes te geven. Verder konden de kinderen ook het liedje waka waka die we samen met hun gingen zingen en dansen. Maar er moest natuurljk ook gewerkt worden. Gisteren hadden we de stenen naar hun plaats gebracht en vandaag gingen ermee bouwen. Dit werk gaven ze niet graag uit handen, ze hadden liever dat wij de stenen bleven aanvullen.

Tijdens de pauzens raakten we met de bewoners van het dorp aan de praat. We waren erg benieuwd wat hun van de president vonden. We hoorden dat het hele dorp 3 jaar zonder elektriciteit moet zitten omdat ze niet op de president hebben gestemd. Verder hoorden we waneer de president het niet op je heeft hij enkele mannen in het land heeft rondlopen met een auto vol wapens die je dan zomaar kunnen ombrengen. De politie doet hier niks en kan hier ook niks aan doen.

Nadat we klaar waren met het metselen zijn we samen met Pateh teruggegaan naar het hotel, hier hebben we eerst even een frisse duik genomen waarna we besloten vanavond niet het dorp in te gaan, maar lekker uit te rusten in het hotel. Morgen weer een nieuwe bouwdag, maar eerst een lekker tukkie.

Liefs uit Gambia!

Miranda Bergfeld

Joh wat ontzettend leuk om zo mee te lezen.
Heel veel plezier in Gambia (en in het speciaal natuurlijk Nick, Britt en Simone).
Ik lees mee en geniet vanaf hier van jullie verhalen.
Jullie krijgen trouwens een dikke knuffel van kayleigh