awardgambia.reismee.nl

Dag 7: Student, toerist & Freek in het wild

Na een heerlijke, rustige nacht te slapen zonder salamanders zat iedereen weer fris en fruitig aan het ontbijt. We hadden een heerlijke pannenkoek van onze chefkok grappenmaker waar we weer een tijdje op konden teren. Op de planning stond vandaag een bezoek aan Serrekunda General Hospital, daarna naar de markt in Serrekunda en dan zouden we naar GamSolar gaan voor een interview met de Nederlandse ondernemer.

Onze vaste chauffeur Pathé stond weer lekker optijd voor de deur. Hij bracht ons naar het Serrekunda General Hospital waar we een afspraak hadden met Sankung K T Jaiteh. We werden eerst naar de vergaderzaal gebracht waar de CEO kwam om het een en ander te vertellen. Hij wou eerst dat de leiding van onze groep een woordje deed waarvoor we hier waren. En alsof het nog niet warm genoeg was in de vergaderzaal liet hij Rene even lekker zweten door allemaal moeilijke vragen te stellen waar Rene zich niet op had voorbereidt. Hij liet al snel merken door een typisch Gambiaans lachje op te zetten dat hij Rene liep te fokken. Hierna stelden Anne en Denise hun vragen aan de CEO voor hun deel van onze exploratie. Nadat alle vragen uitgebreid waren beantwoord begonnen we met onze rondleiding door het ziekenhuis. We hadden verwacht dat we een globale rondleiding zouden krijgen, maar we kregen alles te zien. Van eerste hulp naar bevallingen tot aan de tandarts en ook de operatiekamer mochten we bekijken. En natuurlijk moesten we als afsluiter met Sankung voor het ziekenhuis op de foto.

Na het bezoek aan het ziekenhuis gingen we verder naar de Serrekunda Market. We hadden van tevoren al gelezen dat je de markt niet op moest gaan zonder gids en dit was dan ook een goede tip. De markt was een groot doolhof met overal mensen. Elk stukje ruimte was benut, mensen zaten zelfs in het midden van de paden te verkopen en dan moesten er ook nog mensen met overvolle kruiwagens langs. Er werd van alles verkocht: fruit, groente, vlees, vis, kleding, sieraden, pruiken, make-up, schoenen, tassen enz. Ook hing er over de gehele markt een heerlijk luchtje, een mix van vis, vlees, kruiden en nog vele andere dingen. Sommige van ons kregen hier af en toe dan ook braakneigingen van en bij de lunch zat de geur nog steeds in onze neus. Tijdens onze onderhandelsessie werd Rene gebeld door Hans van GamSolar dat het vandaag te druk was en dat we morgen langs konden komen. We besloten om in plaats van ons bezoek aan GamSolar eerst te gaan lunchen om daarna een bezoekje te brengen aan het krokodillenpark.

We gingen lunchen bij Calipso, een strandtent. Vlak naast onze tafel lag een vijver met daarin krokodillen. Verder zaten verschillende reptielen waaronder blauw, gele salamanders (deze zien wij liever in het wild dan in onze slaapkamer).

Eenmaal onze buikjes gevuld te hebben gingen we naar het krokodillenpark. We moesten een stukje omrijden omdat verschillende wegen waren afgesloten omdat mensen hier zaten te bidden op straat. Er stonden hier ook speciale borden voor met daarop: No entry please, praying in progress. Eenmaal aangekomen in het krokodillenpark, ergens afgelegen in een dorpje, kregen we eerst van Pathe wat over de geschiedenis van Gambia te horen. Hij vertelde onder andere over verschillende instrumenten, de eerste wereldoorlog, medicijnen en nog meer. Hierna gingen we naar de krokodillenvijver waar we de vele krokodillen konden spotten. We mochten er ook eentje aanraken, deze lag ondertussen op ze dooie gemakkie langs de kant. Verder moesten we uitkijken dat we niet werden ondergescheten door alle vogels boven ons. Naast de krokodillenvijver stond een soort van hokje waar mensen onder een douche gaan van het water uit de vijver. Dit doen ze wanneer ze bijvoorbeeld nog geen vriend/vriendin hebben of geen kind kunnen krijgen. Mochten ze dan wel een kind krijgen vernoemen ze deze naar het krokodillenpark (belangrijk: je moet er in geloven!)

Eenmaal aangekomen in het hotel brak de zon weer door en konden we nog even lekker zwemmen en zonnen om ons hierna weer klaar te maken voor het diner. Na het diner kwam de bus met Denises koffer en werd de koffer met open armen door Denise ontvangen. Hierna was het tijd om weer lekker naar bed te gaan, waarna er weer een nieuwe salamander in de kamer van Joany en Britt te vinden was. Gelukkig zat mister Salamander op het balkon om ze te helpen samen met Nick en Rene. Toen de salamander zich weer haf verstopt in z'n holletje in de badkamer, hebben de 3 hero's het gat dichtgegooid met wc papier. Hierna kon iedereen weer rustig gaan slapen.

Veel liefs uit Gambia!