awardgambia.reismee.nl

Dag 8: Hansie, Hansie

Nadat de afspraak bij GAM Solar gisteren op het laatste moment werd gecanceld was het vandaag dan tijd om bij Hansie, Hansie op bezoek te gaan. Of te wel bij Hans Nooteboom, eigenaar van GAM Solar. We werden weer gebracht door onze vaste taxi chauffeur Paté. Hij dropte ons voor GAM Solar en ging zelf naar een monteur om zijn startmotor te laten maken (hoeven Nick en René niet meer te duwen). Waar sommige dachten aan een groot zonnepanelen park bleek het toch gewoon om een standaard wit kantoortje te gaan. Bij binnekomst bleek al snel dat we boven moesten zijn aangezien er op de begane grond alleen maar accu's stonden om de opgewekte stroom uit de panelen voor het kantoor op te vangen.

Het duurde even voordat we Hans eindelijk te spreken kregen, Hansie Hansie had het nog erg druk. Nick en Rene denken dat dit komt omdat zij op hun hotelkamer een heus laadstation hebben voor alle mobiele apparaten en fotocamera's. Hansie Hansie moet snachats daarom ook vaak overwerken om alle apparaten van stroom te kunnen voorzien.

Het gesprek met Hans was zeer interessant. Hij vertelde hoe hij in Gambia terecht is gekomen en wat voor projecten hij hier uitvoert. Britt en Amber stelde hem diverse vragen voor hun exploratie waar hij uitgebreid antwoord op gaf. Zonne energie is in Afrika erg belangrijk. Een belangrijke bron om stroom op te wekken, daarnaast is het natuurlijk ook veel milieuvriendelijker. Hans doet dus erg belangrijk werk hier in Gambia en is een van de eerste die in deze regio met zonne energie is gestart. Al met al een geslaagd bezoek!

Hierna was het tijd om naar het reptielen park te gaan. Dit is ongeveer een uur rijden vanaf het hotel. Op de weg hiernaar toe stond veel politie. Paté vertelde ons dat dit voor de vrachtwagens is die vanaf het strand zand naar de steden brengen voor het maken van nieuwe gebouwen. Onderweg zagen wij dan ook de vrachtwagens vanaf het strand komen. Ze stonden gewoon in de rij om het zand af te voeren. In de stad kan het wel eens een week duren voordat ze hun complete lading verkopen.

De politie controleert de vrachtwagens vooral voor de ramadan veel. Kleine gebreken worden beboet, maar er wordt geen boete uitgeschreven. Het geld wordt contact betaald en gaat direct bij de politie in de broekzak. Allemaal voor het Suikerfeest.

Eenmaal bij het reptielen park aangekomen gingen we met een moordend tempo van start met de rondleiding. Binnen 30 seconden had Anne al de eerste slang om haar nek hangen. Gelukkig was het een kleintje. De rondleiding was 5 minuten aan de gang toen we een onwijze bui op onze kop kregen. Na kort geschuild en even wat gedronken te hebben was het tijd om bij de Python in het hok naar binnen te gaan. (Over Python's gesproken: Joany wist ons van de week te vertellen dat er een nieuwe achtbaan is in Nederland. Waar wist ze alleen even niet meer! Joany! Bedankt voor de tip!) In het hok van de 3 Pythons werd ons verteld dat deze slangen een mens kunnen eten. Hierna mochten we hem aaien en ermee op de foto. Altijd leuk met de vorige mededeling in je achterhoofd.

Op het einde van de rondleiding kwamen we bij de laatste slang en werd ons gevraagd wat de gevaarlijkste slang ter wereld was. Ons antwoord was de Cobra. Echter de vrouw lag aan Anne even uit dat dit de slang is in de broek van de man. Weet Anne dit ook weer;)

Om 3uur verlieten we het reptielen park en gingen we op weg naar Paradise Beach om te lunchen. De weg hierna toe was echt bizar. We hebben 10 minuten over een onverharde en ondergeregende weg gereden. De gaten in de weg zag je amper En het is echt ongelofelijk dat de auto's heel blijven op deze wegen.

Aangekomen op Paradise Beach zag het er super uit. Echter het water was super smerig en zwart. Na wat gegeten te hebben gingen René en Nick nog even het strand op. Hier werden zij direct aangesproken door 2 jongens die hen een korte rondleiding gaven over het naastgelegen strand. Hier lagen alle vissers boten en werden de gevangen vissen schoongemaakt door de vrouwen. Met schoonmaken bedoelen ze dat de ingewanden gewoon voor je neus uit de vis worden getrokken. Heel raar gezicht was dat. Lagen veel verschillende soorten vis die allemaal naar een ander land worden geëxporteerd of naar de hotels en restaurants gaan. Alleen de goedkoopste vis wordt gehouden voor verkoop in Gambia voor de locals.

Na de rondleiding lieten de jongens hun boot zien. Deze werd echter niet gebruikt omdat er een gat in zat. Ze waren op een rots gevaren. Zowel Nick als René hebben beide geen gat gezien! Vervolgens vertelde de jongens dat alle goede mensen een aantal dalasi gaven om het gat te kunnen dichten. Waren we hier even lekker in gestonken. Maar goed, we wilde ze wel wat geven voor de rondleiding. De jongen vertelde aan René dat dit ongeveer 50 dalasi was (1euro) op het strand tekende hij dit voor voor de duidelijkheid nog even. Even later was het ineens 500 dalasi. Rene checkte nog even of het nu allemaal wel klopte wat hij hoorde, en ineens was het 550 dalasi!!! De prijzen stijgen hier blijkbaar snel.. Na een kleine vergoeding voor de mooie rondleiding kunnen de heren nu eindelijk hun boot maken en weer lekker vissen vangen.

Net toen de rekening betaald was barstte er weer een hevige bui los. We zijn snel de taxi ingestapt en terug gereden naar het hotel. Onderweg vloog plotseling de ruitenwisser van Paté zijn busje eraf. Gelukkig was dit de ruitenwisser van de bijrijder kant. Paté stopte alleen even om het ijzer van het raam af te duwen en reed weer verder. De politie liet ons ook gewoon doorrijden bij het zoveelste checkpoint. De stortbui stopte na een aantal kilometers plotseling. Hier reden we het zonnige weer opnieuw in. Heel raar om dit te zien. Toch was Denise al deze tijd niet echt bezorgd tijdens de bui. Zij heeft haar koffer weer terug en dan ook gelijk haar regenpak. Altijd handig in Gambia met een gemiddelde temperatuur van 30 graden.

Het verslag staat er vanavond vroeg op aangezien wij de heupen flink los gaan gooien op het strand. Er is namelijk een salsa party. Ouders geen zorgen: René en Nick hebben de avondklok op 11uur gezet! Iedereen een fijne avond en tot de volgende update.

Groeten uit Gambia!

gerard en tiny breed

de python is de nieuwste attractie van de efteling en als jullie thuis komen zullen jullie wel niet meer bang zijn voor spinnen na zulke enge dieren om je nek tehebben gehad en krokodillen geaaid te hebben. [was het wel een echte?]

Carla

Wat een schat aan ervaringen doen jullie daar op.
Veel werk plezier nog.
Gr

OPA en OMA Groot

mooi dat je je koffer weer hebt Denise, kan je je eigen onderbroekje weer aan .Allemaal nog een mooie werk week .En veel plezier

Laura

Hee lieverds!
Klinkt allemaal weer super. Mooi dat Denies haar
koffer weer heeft. Ik mis jullie! Zie jullie de 19de weer.
Heel veel succes en plezier nog, maar dat gaat
wel lukken volgens mij ;)

Dikke kus

Emmy van Diepen

Hoi meiden, wat geniet ik van jullie prachtige verhalen. Nog heel veel plezier toegewenst de laatste week.
Groetjes Emmy