awardgambia.reismee.nl

Dag 1: We zijn er!!!!!

En toen was het zover, geen dagen meer om af te tellen.
Vrijdag 3 juli stapten we in de auto richting Schiphol. Het vliegtuig in naar Gambia met een tussenstop op de Kaapverdische eilanden. Voor sommige de eerste keer vliegen, maar toch voor iedereen spannend. Een ander continent, andere taal, andere cultuur en een ander klimaat. De vliegreis zijn we veilig doorgekomen. Het duurde lang en voor wie vaker vliegt weet dat ook de verveling in een vliegtuig dan toeslaat. De eerste keer konden we klappen voor de landing, die soepel ging, maar de landing in Gambia ging iets minder soepel, daarvoor geen applaus. Toch staan we nu allemaal met beide voeten in Gambia en daar gaat het om. Helaas werden we gelijk geconfronteerd met de gang van zaken hier. Denises koffer kwijt, en nu? Vijf mensen die wisten waar haar koffer zou zijn en wilden helpen, maar niemand die hem kon vinden. Gelukkig zijn er nog vijf meiden die allen genoeg kleren voor een hele maand mee hebben, dus de kleren kunnen gedeeld worden. Hopelijk kunnen wij jullie in de loop van de dagen melden dat Denise haar koffer weer gevonden is.
Al veel mensen vroegen ons om geld of boden hulp aan (om vervolgens hun hand op te houden). Dankzij onze voorkennis trapten wij hier niet in, maar het is armoedig om te zien dat de mensen hier op deze manier aan het geld moeten komen.
Na dit gebeuren op het vliegveld werden we met een busje naar ons hotel gebracht. Alle koffers op het dak, wat is dat een mooi gezicht om te zien. Aan verkeersregels worden hier niet gehouden en er waren ook veel mensen langs de weg te zien. Aan ruimte geen gebrek in de bus: uit de armleuning van een stoeltje kwam gewoon nog een stoeltje tevoorschijn. Daar kan het overvolle openbaar vervoer in Nederland nog iets van leren.
Aangekomen in het Boabab Holiday Resort werden we warm ontvangen. Het was half 12 lokale tijd. Hier in Gambia is het twee uur vroeger dan in Nederland. De sleutels en kamers werden verdeeld en we kwamen binnen in een mooi hotel. Het ziet er hier schoon en fris uit, op de salamander in de kamer van Britt en Joany na dan. Dat was wel even schrikken, dat vond de salamander ook dus die sprintte de airco in... Die twee meiden hebben een onrustige nacht gehad.
De bar en het zwembad waren hier eigenlijk al gesloten toen we aankwamen, maar voor ons werden ze nog even open gegooid. Dus Nick en Rene gelijk aan het bier, dat smaakte ze goed. Vriendelijkheid en gastvrijheid staan hier voorop, dat is nu al te merken.
De nacht is goed verlopen en bij het ontwaken op deze zaterdag 4 juli waren de apen al te horen en te zien. Wel hebben we die ochtend gelijk airco besteld, dat is wel erg fijn voor een goede nachtrust. Hopen dat die salamander dat overleefd.
Het ontbijt was goed verzorgd. Bruine bonen, tomaat met ui en spek(?) met ui. Dat viel niet bij iedereen in de smaak. Gelukkig waren er ook heerlijke mango's, bananen, eieren, broodjes en jam. Aan keuzes geen gebrek, met iedereen wordt rekening gehouden.
Nick en Rene gingen even naar de strip om geld te wisselen, simkaarten te halen en natuurlijk om water te kopen. Mr. Icecream bracht de twee naar de strip. Hij hielp Nick met het uitzoeken van een mobiele telefoon. Een Samsung zou het moeten zijn, maar niets was minder waar: de Samsung sticker liet al snel los... Mr. Icecream heeft ook een simkaart geregeld en nu werkt alles perfect. Nick en Rene pleegden gelijk een aantal telefoontjes om wat zaken te regelen terwijl de meiden heerlijk aan relaxen waren in het zwembad en in de zon. Gelijk een aantal verbrandde ruggen, ohoh.
Thea Mom, een Nederlandse vrouw die in Gambia woont en werkt, kwam vandaag even bij ons langs met haar kleindochter. Ze gaf ons handige informatie en hielp ons met contacten leggen. We vonden het allemaal zeer interessant om naar haar te luisteren. We weten nu meer over de Gambianen en hun cultuur wat een erg rustgevend gevoel geeft.
Wat jammer is, is dat het de tijd is van de Ramadan. 90% van de Gambianen is moslim. Veel mensen zijn nu een beetje aan het luieren en Thea vertelde dat dit niet het echte Gambia is. Daarom is het jammer, maar evengoed is deze reis nu al een hele ervaring.
Nu is het tijd om richting de strip te gaan voor ons avondeten. Waarschijnlijk wordt het Paradiso (jaja, die hebben ze hier ook). Komende dagen zullen wij bij de school aan de muur gaan werken die daar om de moestuin komt. Deze dag hebben we daarom onze energie bespaard. Morgen waarschijnlijk weer een nieuwe stukje op de blog, u hoort van ons!
Groetjes en kusjes uit Gambia!
(Schroom niet en laat een leuke reactie achter! Like en deel ????)

(Foto's komen als er betere WiFi ontvangst is!)

Suze

Hey meiden!! super leuk dat jullie dit doen met een blog!!! ik ga ze allemaal lezen. heeeeeeeel veel plezier nog!!!!:)
-XXX- Suze

Laura

Leuk om te lezen girls! Ben blij dat julliw veilig en wel zijn aangekomen! Heeel veel plezier nog en een dikke kus van Lau????

Eva (june)

Wat een herkenbaar verhaal! Leuk om te lezen!
Veel succes en natuurlijk heel veel plezier!
liefs, Eva

Erna

Wat leuk dat jullie al een beetje ingeburgerd zijn. Ik ga jullie ook zeker volgen dus gedraag je!!!!!! :) Veel plezier xxx Erna (Simone)

Alice

Leuk geschreven verhaalt meiden! Dat beloofd wat!!! De tekst is wel wat moeilijk te lezen vind ik ( lettertype/achtergrond??) veel plezier en geniet!!! X

jan

Wat een ervaring om dit mee te mogen maken voor jullie. Ga jullie ook zeker volgen. Heb de link ook naar Guus en Nel doorgemaild. Waren gisteren bij Arie en Ella te feesten.
Tijdje met Marieke gepraat. Zij gaf mij deze link. Toppie.
Veel plezier allemaal.

Carla

Wat een leuk stukje. Zo blijven de thuis blijvers ook op de hoogte. Meiden veel plezier.????

Irene

Leuk hoor zo'n blog????
Geniet maar van alle ervaringen

Paulusklein69@gmail.com

Zo meiden, wat een mooie ervaring! Leuk om jullie blog te lezen. Succes en groetjes van Paul & Karien

Anja Klaver

Iedereen een onvergetelijke reis toe gewenst, maar vooral Rene.

Marianne Schoenmaker

Leuk stukje, zo blijven we goed op de hoogte!! Denise hopelijk komt je koffer snel nog aan! Veel plezier nog!

Groetjes Koos, Marianne, Liza en Nick

mariska

Britt en Nick , en uiteraard de rest ook, heel veel plezier , een onvergetelijke ervaring voor jullie allemaal in Gambia we houden jullie blog in de gaten!

groeten Mariska en de rest van de familie Appel

rodin

waarom zitten muggen op het plafond