awardgambia.reismee.nl

Dag 2: Aan de slag

Nadat we gisteren zijn vertrokken naar de Strip, moesten we eerst even flink inkopen doen voor Denise om haar er ook een degelijke outfit te geven. De hele winkel was binnen no time leeg gehaald en onder genot van muziek van de Stones en de Red Hot Chilli Peppers kreeg ze een nieuwe garderobe aangemeten. Vervolgens hebben we over de Strip richting het Senegambia hotel gewandeld en een drankje gedaan. Het hotel had een rustige tropische tuin, misschien leuk om er ooit eens te gaan logeren. We werden vriendelijk uitgezwaaid door Uglyman en bewaker Lami, die een gezellig Gambiaans praatje kwamen maken met onder andere Fatima (Joany), Brich en ....... (Denise).

Om onze eerste dag goed af te sluiten hebben we genoten van pizza's en chicken yassa en gekeken bij het avond gebed van Mr. Eggman. "Because everybody loves eggs".

Vandaag hadden we een goede bodem nodig om de hele dag hard te werken. Gelukkig stond er een uitgebreid ontbijt klaar met gebakken worst, ui, aardappel en witte bonen in tomaten saus. Vetrek stond gepland om negen uur, en taxi-chauffeur Pat?h stond er ondanks de Gambiaase gebruiken keurig op tijd, terwijl mevrouw Ursem nog heerlijk stond te douchen.

Op weg naar de school was het avontuur meteen al begonnen. Vanuit de taxi keken we allemaal onze ogen uit naar de meterhoge mierenhopen, de mangomarkt en vele kraampjes en kleine winkeltjes langs de weg. Ook hebben de Boet even gespot met een mooie openlucht tegelshowroom en de beeldentuin met welgeteld 1 pinguïnbeeld.

Het reizen hier is heel anders dan wat je gewend ben in Nederland. Een rijbewijs koop je ten eerste al voor €20,- en een examen doen of rijlessen volgen is dan ook overbodig. Zo kun je je vast wel voorstellen hoe het er op de weg aan toe gaat. Daarnaast lopen er kuddes wilde koeien op hun dode gemak over en langs de weg. Verder zie je vanuit de auto een enorm contrast tussen arm en rijk. Een grote ommuurde villa naast een rij rommelige huisjes gemaakt van golfplaten tussen het afval. Al met al was de rit richting de basisschool al de hele ervaring.

Bij de basisschool aangekomen, werden we ontvangen met een "yeah, yeah, yeah" van de hoofdmeester. We kregen meteen een rondleiding door zowel het oude als het nieuwe gebouw. Er waren veel kinderen aanwezig op school, ondanks de vakantie ivm de Ramadam, die een handje probeerden te geven of verlegen dag kwamen zeggen.

Het werk de eerste dag bestond voornamelijk uit het verplaatsen van de stemen vanaf de plek waar ze gedroogd waren naar de plek waar de muur moet gaan komen. Hoe de stenen daar dan heen zouden komen, wist aannemer Saikoe eigenlijk ook niet helemaal. Gelukkig stond er een ezelkar op het school terrein (zonder ezel, dat dan weer wel) waarmee deze klus geklaard kon worden. Het werk was behoorlijk zwaar, vooral vanwege de brandende zon, die het niet echt makkelijker maakte. Tijdens het duwen van de kar had Nick een behoorlijke sliert kindertjes achter zich aan die graag hun steentje bij wilden dragen bij het gesjor.

De kinderen vonden het erg interessant om deze gekke toeristen hier aan de gang te zien met een berg stenen. Ze wilden weten wat onze namen waren, handjes vasthouden en witte armen aanraken. Ook leek het erg gek dat witte mensen zich nog witter probeerden te maken met een of andere witte crème. Op onze beurt vonden wij het bijzonder om te zien hoe iedereen met elkaar omgaat. Ze vormen echt een gemeenschap die voor elkaar zorgt en er valt niemand buiten. Zo was er een meisje dat steeds brokken van een zelfgeplukte mange afbeet om uit te delen aan andere jonge kinderen. Verder zorgen heel jonge kinderen al voor hun nog jongere broertjes of zusjes en droegen ze hen de hele dag op de arm.

's Middags kwamen er meer mensen een kijkje nemen, ook een jongen moeder haar 1 maand oude kindje mee, die Britt meteen in haar armen kreeg. Ze mocht meteen even uittesten hoe het was om een baby op zijn Afrikaans op haar rug te dragen. Oh ja, als ze wilde, mocht ie ook wel mee naar Nederland.

Simone kreeg de wat oudere jongens aan het werk door even lekker met ze te sjansen (wat ze overigens continu doet met de Gambiaase mannen). Ook Amber viel in de smaak bij een 10-jarige jongen die morgen wel wil trouwen. Hij is helemaal verliefd. Nick en Rene waren lekker aan het dammen geweest, terwijl Denise, Britt en Simone de WC's gingen uittesten. Dit waren twee gaten in de grond, 1 voor de staf en slechts 1 voor de 400 leerlingen die normaalgesprokem op de school rondlopen.

Rond drie uur bracht Patéh ons weer naar her hotel voor een verfrissende duik in het zwembad. We wilden allemaal het liefst een dutje doen om bij te komen van deze eerste werkdag voordat we richting de Strip gingen voor het avondeten.

Ed op den Kelder

Hoi Allemaal,
Gaaf om via de blog, jullie ervaringen per dag te volgen.
Veel plezier en geniet van dit avontuur. Gr. Ed

Carla Beers

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Voor jullie zwaar maar ook heel leerzaam.
Gr Carla

Petra Zon

Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen op deze manier te mogen lezen, en wat mooi geschreven !! Ik hoop dat jullie genieten met elkaar daar, en Britt, volgens mij vind je moeder het stiekem wel leuk hoor, zo'n klein ukkie !!
Ik vind jullie nu al toppers, Suc6 allemaal en ik blijf jullie volgen hoor !

Ton

Zijn er nog geen vaders langsgekomen die wel een paar koeien of kamelen over hebben als huwelijksschat voor
de meiden?

Leuke verhalen hoor! Geniet ze!

Jan Koomen

Blij dat we optijd op de hoogte waren van jullie blog. Leuk om te lezen en veel herkenbaars. Wij logeren altijd in het Sengambia ressort. Wij wensen julie een geweldige, onvergetenlijke tijd, Groet Jan en Rina

gerard en tiny breed

op dit tijdstip liggen jullie nu wel lekker te snurken. fantastisch dat we jullie zo kunnen volgen probeer na het goede werk wat jullie doen ook te genieten deze weken

Margreet Langedijk

hoi meiden ,en de twee mannen.
Leuk om jullie zo te volgen, ik wens jullie dan ook heel veel succes met elkaar. Veel plezier en lekker genieten. xx
groetjes.

Marthy Karsten

Hoi Joany, ik ben vorig jaar ook in Gambia geweest en heb gelogeerd in hotel sengambia. Zeker een aanrader. Leuk om je verhaal te lezen zo herkenbaar. Je zal er nu wel niet meer zitten anders had je de groeten mogen doen bij de jongens die in de winkel van senegambia hotel staan. Succes met je werk daar. Groetjes Marthy Karsten